Kopafbeelding

Google                                                                 
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
3f en 3s getallen:

Referentieniveaus        Niveau 3f en 3s Getallen

A Notatie, taal en betekenis

3F 3S
Paraat hebben Paraat hebben
  • uitspraak, schrijfwijze en betekenis van negatieve getallen zoals ze voorkomen in situaties met bijv. temperatuur, schuld en tekort, hoogte en op de rekenmachine.
    Voorbeelden:
    – het vriest 8 graden kan ook worden weergegeven als: het is -8 graden Celsius en uitgesproken als 'min 8' of '8 graden onder 0';
    – tekorten en schulden kunnen weergeven met een minteken;
    – in een tabel de betekenis van positieve (overschotten) en negatieve verschillen (tekorten) aflezen en interpreteren;
    – op de rekenmachine - 5,23 – 7,81 correct intypen.
 
Funcioneel gebruik Funcioneel gebruik
  • Uitspraak, schrijfwijze en betekenis van grote getallen met miljoen en miljard als maat en met passende voorvoegsels (bij maten) functioneel gebruiken
    Voorbeelden:
    – deze presentatie is 3,1 MB (megabyte);
    – 1 249 574 uitspreken als ruim 1,2 miljoen;
    – de periode van 15,5 miljoen naar 16 miljoen inwoners duurde vijf jaar, hoeveel inwoners zijn er in die 5 jaar bijgekomen?
  • Wetenschappelijke notatie rekenmachine gebruiken, ook met negatieve exponenten
weten waarom weten waarom
  • in complexere situaties rekenprocedures toepassen en daarbij weten waarom het nodig kan zijn haakjes te zetten en weten hoe dit werkt. Bijvoorbeeld bij gebruik van een rekenmachine of spreadsheet
    Voorbeelden:
    – de prijs van 3 koffie van € 1,90 plus 2 koeken van € 1,90 bereken je niet met 3 + 2 x € 1,90 en wel met (3 + 2) x € 1,90;
    – in een spreadsheet een tabel van prijzen maken met: a x € 1,90 + b x € 1,90 of met (a + b) x € 1,90.
  • Adequate (wiskunde)taal en notaties lezen en gebruiken als communicatiemiddel
  • Inzicht in wiskundige notaties en daarmee kwalitatief redeneren

 

B Met elkaar in verband brengen

 

3F 3S
Paraat hebben Paraat hebben
  • aantallen en maten (weergegeven met gehele of decimale getallen) vergelijken en ordenen en weergeven bijvoorbeeld op een schaal van een meetinstrument of een tijdlijn
    Voorbeelden
    – temperatuur, (lichaams)lengte, waterhoogte, schroeflengtes in inches (breuken) aangeven op een 'maatschaal';
    – tijden en afstanden in de sport vergelijken en ordenen.
  • Relatie leggen tussen breuken, decimale notatie en afronden
Funcioneel gebruik Funcioneel gebruik
  • om een probleem op te lossen complexere situaties vertalen naar rekenbewerkingen en daarbij rekenprocedures toepassen om een gewenst resultaat te krijgen (schattend, uit het hoofd, op papier of met de rekenmachine)
  • Kiezen van een oplossingsstrategie, deze correct toepassen en de gevonden oplossing controleren op juistheid
weten waarom weten waarom
  • eigen repertoire opbouwen van een getallennetwerk gerelateerd aan situaties
  • Kennis getalsystemen en hun onderlinge relatie
  • Patronen in getallen herkennen en beschrijven

 

C Gebruiken

3F 3S
Paraat hebben Paraat hebben
  • in bekende situaties vaardig rekenen met de daarin voorkomende gehele en decimale getallen en (eenvoudige) breuken (schattend, uit het hoofd, op papier of met de rekenmachine)
    Voorbeelden
    – vochtbalans: gedronken 1/8 liter en 250 ml en 0,7 liter;
    – rekenen met geld (offertes, kasboek ), maten, etc;.
    – tijdsduur optellen, tijdverschil berekenen;
    – 1,71 m + 30 cm;
    – 1000 buttons a € 0,065 kosten samen….. (nulregels);
    – handig rekenen in magazijn bijv met dozen van 24 in 5 x 24 x 2.
  • Beheersen van de regels van de rekenkunde, zonder ICTmiddelen
  • Berekeningen uitvoeren waarbij gebruik gemaakt moet worden van verschillende rekenregels, inclusief die van machten en wortels
Funcioneel gebruik Funcioneel gebruik
  • resultaten van een berekening in termen van de situatie interpreteren, bijv. nagaan of een resultaat van een berekening de juiste orde van grootte heeft en wat de ‘foutmarge’ is; betekenisvol afronden
    Voorbeelden:
    – 6000 sms-jes in een maand, kan dat?
  • Beheersen van de regels van de rekenkunde, zonder ICTmiddelen
  • Berekeningen uitvoeren waarbij gebruik gemaakt moet worden van verschillende rekenregels, inclusief die van machten en wortels
weten waarom weten waarom
 
  • Correctheid van rekenkundige redeneringen verifiëren